Şems Suresi 7'den 10'a kadar olan ayetlerde her bir insanın kendisinde bulunan olumsuz duygu ve dürtüleri tezkiye etmesi gerektiği; Bakara Suresi 129 ve 151 Ali İmran Suresi 164 ve Cuma Suresi 2. ayetlerde ise peygamberimizin ashabına kitabı ve hikmeti öğrettiği ve onları arındırdığı belirtilmiştir.
Buradan nefs tezkiyesinin Peygamberimizin öğrettiği kitap ve hikmet ile her bir Müslüman'ın iç dünyasında gerçekleştirilecek bir süreç olduğunu söyleyebiliriz. Tevbe Suresi 108. ayette Peygamberimizin ashabı ile beraberliğinin ve toplu ibadetlerinin; onların dıştan bilinen dış kirlerden (içki kumar çirkin söz gibi) temizlenmelerine vesile olduğunu anlıyoruz. İç kirler (kibir hased vs) ise kişinin kulluk mücadelesi sürecinde iç dünyasında gerçekleştireceği kişisel tezkiye süreci ile giderilebilecek kirler olup; bu tezkiyenin esası Kur'an'da pratiği nebevi sünnettedir.
Derdimiz sadece bu dünyada bir şeyler kazanmaksa bunun için İslam'ı ve kulluğu kullanmamıza gerek yok başka yollarla daha çok şeyler kazanabiliriz. Derdimiz sadece Allah'ın rızasını ve cenneti kazanmaksa; Ahlak konusu bizim için mutlak ve vazgeçilmez bir öneme sahiptir.